Ahad, 11 Disember 2016

Seronoknya mengandung anak ke2

Assalamualaikum& selamat pagi,




[MENGANDUNG ANAK KE2]


Hari ni saya nak share pengalaman saya mengandung anak ke2..


Saya dah lama tak mengandung hampir 7-8tahun....


Setelah disahkan mengandung saya cuba ubah cara makan supplement saya kepada cara orang mengandung...


Kerana sebelum ni saya cuba makan vitamin untuk usaha HAMIL..


Rasa bertenaga sepanjang hamil anak ke2....


HB normal


Bebas kencing manis..


Berat anak naik cantik..


Mak pon turut naik berat...


Tapi badan tak nampak gemuk seperti mengandung anak sulung...


Selera makan tetap sama...saya makan untuk 2 orang.. saya tak kawal makan ssngat...


Doktor Jepun ada 2-3kali tegur berat saya...


Mereka mungkin risau saya sukar untuk mendapat berat badan asal sebelum mengsndung...jika tidak kawal berat semasa mengandung....


Di Jepun ibu2 hamil kurus2....


Perut sahaja besar,..


Saya ada dapat buku cara makan seimbang ibu hamil Jepun😝😝😝😝


Perlu makan sikit je hihih...


Tapi suami masak sedap tak der la saya ikut meal plan ibu hamil jepun...


Kita ikut meal plan ibu mengandung Malaysia....


Antara vitamin saya amalkan sepanjang mengandung:-

Vitalea ini bagus kerana terdapat banyak vitamin dan mineral...saya ada sejarah anemia, HB Low...jadi vitamin ni saya tak boleh tinggal..saya risau baby saya tak dapat cukup zat...saya tak mengandung pon tak cukup zat ini kan hamil...zat dlm badan terpaksa dikongsi dengan anak....


ESP ini sumber protein saya setiap pagi... saya jenis mudah rasa sangat lapar di awal pagi...bila celik mata je saya goncang ESP...kadang 2 kali sehari saya minum...boleh bantu rasa kenyang ysng pantas...kurang rasa pedih2 macam gastrik.


B Complex ni best vitamin hamil saya...di Jepun klinik tak bekalkan vitamin seperti klinik desa di Malaysia. Jadi saya tak dapat obimin, asid folic dll daripada klinik jepun...

Apa yang bantu saya? Sudah semestinya B Complex dengan Acid Folic...stok b complex ni tak pernah putus....saya borong banyak botol..hari2 saya makan tanpa culas sejak sebelum mengandung,mengandung dlm pantang dan sehingga sekarang...


Vita C Sumber vitamin c saya..back up untuk sistem imun saya...ibu hsmil mudah diserang penyskit seperti demsm, selsema, batuk dll...ini sumber imun booster saya..jika tak sihat saya ambil sehingga 4biji....jika sihat sehari 1-2biji sudah memadai...


Omegaguard minyak ikan laut dalam kaya omega3 DHA &EPA untuk bantu perkembangan minda anak saya didalam perut.. selain bantu saya untuk memudahkan saya capai berat badan asal sslepas bersalin...ini adalah persediaan awal saya menyingkin lelemak tidak perlu...


Ostematrix ni pon salah satu vitamin cinta saya... bantu saya rasa kurang rasa cramp, sakit pinggang, simpul biawak, rasa lancar buang air besar....seoanjang mengsndung saya tidur lena..kuat tidur hihihihi alhamdulilah..


Suka sangat la pengalaman mengandung anak ke2...walaupun diawal mengandung penyakit bawaan mengandung terkena...

 

Penyakit bawaan mengandung saya tak bole tinggal adalah buang air tak lawas...saya sedar masa ada pertama pon saya kena penyakit buang air tak lawas di trimester pertama..,mengandung kali ke2 juga sama....


Selepas baby dah besar masuk trimester ke2 penyakit ni hilang terus...doktor jepun pesan jangan sedih risau...ini normal..kandungan menekan saluran kemih di awal mengandung dan penyakit buang air kecil susah memang selalu ibu hamil kena....


Seronok mengandung tapi takut kena penyakit buang air kecil tak lawas&bersalin hihihihu..


Nor An Ibrahim

+8180 5100 9381

Tiada ulasan:

Catat Ulasan